کهریز ناظم

صفحه ی رسمی روستای کهریز از توابع ملایر

کهریز ناظم

صفحه ی رسمی روستای کهریز از توابع ملایر

کهریز ناظم

معرفی مختصر نام روستا

دوشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۱۲ ب.ظ

کَهریز واژه‌ای پارسی به معنای کاریز و قنات است. شکل دیگر این واژه در قدیم کاهریز بوده‌است. کاریز یا قنات یا کهریز به مجرای تونلی شکلی که در زیر زمین کنده شده تا آب در آن جریان یابد می‌گویند. این مجرا که در عمق زمین برای ارتباط دادن رشته چاه‌هایی که از «مادر چاه» سرچشمه می‌گیرد به منظورهدایت آب و مدیریّت آب برای کشاورزی و سایر مصارف به کار گرفته می‌شود. این کانال ممکن است تا رسیدن به سطح زمین هزارها متر طول داشته باشند و سرانجام آب این کاریزها به روی سطح زمین می‌آیند که به این محل دهانه کاریز، سر قنات، یا مظهر می‌گویند.دلیل نام گذاری این روستا  وجود قناتی با عنوان قنات نامی به طول 300 متر در این روستا می باشد که آب مورد نیاز 140 هکتار اراضی زیر کشت این روستا را تامین می کرده است.

نظرات  (۵)

پ چنه و روزش نمونی...
پاسخ:
بزودی مطالب جدیدی اضافه می کنیم
تکمیل تر لطفا
پاسخ:
چشم
چه باغ زیبایی
کره خئو پیایی هسی، دسکت درد نکنه، کار خئویی مونی که این وبلاگه درس کردی. راسی ا تونسی یه عسکی او ملطبی درواره برج کریز بل اینجه تا بخونیم.  عسکش مهمتره. اسمش که مه اشنفدم اینه که ا قدیم معروفه به "دم برج کریز" و ا قرار یه امامزیه هم داره. راس و دروش پا اونایی که مئون.
پاسخ:
خواهش می کنم.حتما
سلام اگر میشه مطالب بیشتر کنین

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی